Integriti sebenarnya
berasal dari istilah bahasa Inggeris yang
membawa erti keutuhan dari semua segi yang baik. Dalam Bahasa
Melayu, ia biasanya menjurus kearah perwatakan
seseorang. Maksud integriti mengikut Kamus Dwibahasa DBP, 1985, ialah kejujuran dan ketulusan, kesempurnaan, keutuhan.
Dari
maksud yang didapati dari Kamus di atas, integriti adalah sifat jati
diri yang merangkumi juga
keikhlasan, keterbukaan, ketelusan, amanah, benar, berpegang kepada prinsip,
tidak mudah dipengaruhi, boleh dipercayai dan boleh pegang cakapnya (Wikipedia) . Integriti boleh dibincangkan
kepada dua bahagian iaitu integrity berdasarkan individu dan integrit
berdasarkan organisasi. Namun begitu, integrity pada umumnya merujuk kepada
himpunan kualiti yang berpegang teguh kepada kejujuran dan amalan yang bermoral
tinggi.
Di peringkat individu,
integrity bermaksud keselarasan antara tindakan dengan prinsip moral, etika dan
undang-undang, serta keselarasan di antara kepentingan diri dan kepentingan
umum. Manakala di peringkat organisasi, integrity dilihat melalui cerminan
dalam perumusan dan perlaksanaan kod etika. Piagam pelanggan atau system dan
proses kerja serta pematuhan kepada amalan terbaik. Kod etika berkenaan
ditegaskan, diulangi dan dihayati oleh anggota organisasi berkenaan sehingga
menjadi kebiasaan dan akhirnya menjadi budaya organisasi.
Maka, saya mengambil
tokoh agung iaitu Nabi Muhammad s.a.w yang merupakan rasul terakhir bagi umat
islam sebagai contoh dalam elemen integrity. Baginda digelar “al-amin’ yang
bermaksud benar telah diberikan oleh penduduk Mekah semenjak kecil kerana
baginda tidak pernah berbohong sepanjang hidupnya serta baginda memiliki sifat
kesempurnaan, kelelakian dan amanah yang tinggi di jiwanya. Biodata ringkas
mengenai Nabi Muhammad ialah baginda dilahirkan pada 12 Rabiul Awwal tahun
gajah. Dilahirkan sebagai yatim kerana bapanya meninggal dunia ketika baginda
masih dalam kandungan ibunya. Bapanya, Abdullah merupakan seorang perniaga
sebelum hayatnya berakhir. Setelah beberapa tahun, ibunya menyusul bapanya,
Abdullah meninggalkan dunia, maka tinggalkanlah baginda bersama datuknya, Abdul
Mutalib. Setelah itu, baginda tinggal bersama bapa saudaranya, Abu Talib
setelah kematiannya datuknya. Pada ketika tinggal bersama bapa saudaranya, Nabi
Muhammad diajar menternak kambing bagi meringankan beban bapa saudaranya selain
menjadikan baginda seorang yang sabar. Pekerjaan Muhammad sebagai seorang
pengembala kambing pada zaman mudanya memberi kesempatan dan peluang untuk
baginda berfikirdan mengamati jalan kebenaran. Baginda mengembala kambing bapa
saudaranya dan kambing penduduk Makkah. Nabi dengan gembiranya mengingati
peristiwa tersebut dan bersabda :
" Allah tidak membangkitkan seorang nabi
kecuali sebagai pengembala "
Pada ketika baginda
berumur 12 tahun, Nabi Muhammad mengikuti bapa saudaranya ke Syam, sebuah
negara yang terletak di Semenanjung tanah arab untuk berniaga. Pada awalnya,
Abu Talib tidak mengizinkan baginda untuk menyertainya berniaga ke negeri Syam
kerana dia merasa Muhammad terlalu muda untuk menempuh kesukaran mengharungi
padang pasir yang luas tetapi setelah
baginda memujuk bapa saudaranya, baginda diizinkan untuk menemani bapa
saudaranya ke Syam. Pada umur Nabi Muhammad 20 tahun, Abu Talib memikirkan
bahawa Muhammad perlu mencari pekerjaan bagi menambah pendapatan dirinya
daripada apa yang diperoleh ketika menjadi pengembala. Maka, baginda telah
diberi kepercayaan untuk membawa barang dagangan Saidatina khadijah yang
merupakan hartawan Mekah pada ketika itu. Baginda seorang yang jujur dalam
melaksanakan tugas dan ramah dalam melaksanakan muamalah. Dengan sikap amanah
dan keupayaannya dalam menjalankan perniagaan, Muhammad telah menerima
keuntungan melebihi keuntungan pekerja lain yang pernah bekerja dengan
saidatina khadijah. Maysarah juga memuji tingkah laku dan perihal Muhammad
sepanjang bersamanya kerana Muhammad seorang yang lembut dan sopan dalam
tingkahlakunya. Setelah sampai masa pulang ke Mekah, baginda membeli
barang-barang keluaran negeri Syam yang dipesan oleh Saidatina Khadijah.
Ali ibn Abi Talib (sahabat Nabi Muhammad) memperincikan tetang ketrampilan Rasulullah sebagai:
‘Dia tidak kasar dan tidak suka
perangai yang kasar dan dia tidak pernah menjerit di pasar. Dia tidak membalas
kejahatan dengan kejahatan sebaliknya memaafkan dan melupakannya. Dia tidak
pernah memukul apa-apa dengan tangannya kecuali ketika berperang. Dia tidak
pernah memukul orang suruhan atau wanita, dan aku tidak pernah melihatnya
membalas dendam ke atas ketidak adilan ke atasnya melainkan jika larangan Allah
dilanggar. Jika larangan dilanggar, dia adalah antara yang paling marah. Dia tidak
pernah memberikan pilihan antara dua perkara sebaliknya memilih yang lebih
mudah. Jika berada di rumah, dia seperti lelaki lain; membasuh pakaiannya,
memerah susu kambingnya dan melayan dirinya. Dia menjaga lidah daripada
perkara yang tidak berkaitan dengan dirinya. Dia menerima (kedatangan) orang
ramai dan tidak menolaknya. Dia memuliakan golongan mulia dan memberikan mereka
kuasa urusan mereka. Dia berhati-hati dengan mereka, pada masa yang sama
sentiasa senyum serta berkelakuan seperti sepatutnya. Dia bertanya khabar
tentang sahabat dan orang ramai. Dia menggalakkan perkara yang baik; dan tidak
menyokong atau menghalang perkara yang buruk. Dia seimbang dan konsisten. Dia
tidak pernah mengabaikan sesuatu sehingga mereka (orang ramai) mengabaikannya.
Dia sentiasa bersedia untuk semua keadaan dan sangat adil. Mereka yang
bijaksana adalah yang rapat dengannya. Yang paling dipandang tinggi olehnya di
kalangan mereka adalah yang paling mengambil berat hal orang lain dan membantu
mereka. Dia tidak duduk dan berdiri tanpa memuji Tuhan. Jika dia masuk ke
majlis, dia akan duduk di hujung (bukan di depan) dan menggalakkan orang lain
berbuat demikian. Jika seseorang datang berjumpanya atau meminta
pertolongannya, dia akan bersabar sehingga mereka (tetamu) yang pergi dahulu.
Mereka yang meminta daripadanya tidak pernah dihampakan melainkan dia memberi
apa yang diminta atau diucapkan kata-kata yang baik. Keceriaannya dan budi
bahasanya menawan mereka sehingga dia bagaikan bapa mereka dan mereka mempunyai
hak yang sama sepertinya. Mereka di sekelilingnya adalah
orang yang berilmu, rendah diri, sabar dan jujur…’
Beberapa orang sahabat Nabi Muhammad memberikan gambaran
yang positif terhadap peribadi baginda. Pandangan sahabat lain berkaitan nilai
integriti Rasulullah boleh dirumuskan dengan beberapa kuotasi berikut,
umpamanya Hind ibn Halla menggambarkan keperibadian Rasulullah sebagai:
‘Rasulullah seorang yang selalu
berfikir dan banyak berdiam diri. Dia tidak bercakap tanpa sebab. Beliau
bercakap dengan mulut penuh (tidak sombong) dan bercakap dengan tuntas.
Pertuturannya berpatutan; tidak lebih dan tidak kurang. Dia tidak angkuh atau
merendahkan orang lain. Dia memuji orang walaupun dalam hal kecil dan tidak
pernah mengeji orang. Dia tidak pernah mencela makanan. Dia tidak pernah marah
kerana perkara-perkara kehidupan atau yang berkaitannya. Tetapi jika keadilan
dicabuli, tiada yang dapat menahan marahnya sehinggalah keadilan ditegakkan.
Dia tidak pernah marah kerana hal berkaitan dirinya atau membalas dendam untuk
dirinya. Jika dia memberi isyarat, dia menggunakan seluruh tapak tangannya.
Jika dia merasa hairan, dia membalikkannya. Jika dia marah, dia berpaling dan
bila gembira dia menundukkan pandangannya. Ketawanya sekadar senyuman.’
Kesimpulannya, elemen integrity dan kebolehpercayaan
merupakan elemen penting dalam pembentukan ciri-ciri usahawan yang berjaya
kerana ia merupakan satu tuntutan dalam bermuamalah. Elemen tersebut harus diaplikasikan oleh setiap
bakal usahawan bagi melahirkan usahawan yang berjaya di dunia dan akhirat.
No comments:
Post a Comment