Friday 24 April 2015

SERBA BOLEH (VERSATILITY)



          Berdasarkan ciri keusahawanan serba boleh, kami memilih Dr..Azizan Osman sebagai contoh usahawan berjaya yang memiliki ciri serba boleh. Dr.Azizan Osman merupakan seorang usahawan yang mengusahakan perniagaan dalam pelbagai bidang. Antara contoh jenis perniagaan yang dimilikinya ialah agensi pengiklanan, perkhidmatan perakaunan dan percukaian, syarikat reka cipta grafik dan multimedia serta syarikat pembangunan hartanah (Azizan Osman International).

          Kami memilih Dr.Azizan Osman sebagai tokoh untuk ciri keusahawan serba boleh kerana beliau sangat berbakat dalam pelbagai bidang. Hal ini dapat dilihat apabila beliau menjadi seorang pakar motivasi terkenal disamping mempunyai syarikat milik beliau sendiri dalam pelbagai sektor. Beliau sangat berbakat kerana dapat menceburi pelbagai bidang dalam satu masa. Setakat hari ini beliau telah memiliki beberapa buah syarikat milik beliau sendiri di Malaysia dan Singapura (Azizan Osman International).

          Kisah hidup beliau bukan bermula dari seorang yang kaya raya. Beliau juga berusaha dari bawah. Dr.Azizan Osman pernah memulakan perniagaan pada tahun 1998 tapi gagal namun beliau terus cekal berusaha untuk berjaya (Azizan Osman International). Selepas itu, beliau mendapat tunjuk ajar daripada seorang mentor dari British pada tahun 2001 (Azizan Osman International). Dr Azizan mempunyai pengalaman luas, terlibat di dalam pengurusan portfolio pengiklanan dan pemasaran sejak tahun 2001 untuk beribu buah syarikat kecil & sederhana (IKS) serta organisasi seperti TM, DIGI, Celcom, Maxis, HSBC, Standard Chartered, WWF dan Majlis Kanser Nasional (MAKNA) (Azizan Osman International). Hal ini jelas membuktikan bahawa beliau sangat berbakat dan seorang usahawan yang serba boleh dalam menjalankan perniagaan.





No comments:

Post a Comment