Elemen yang ingin dihuraikan adalah nilai tegas. Menurut Dewan
Bahasa dan Pustaka, tegas bermaksud jelas serta terang dan tidak ragu-ragu atau
samar-samar. Bertepatan dan bersesuaian dengan pemilihan tokoh iaitu tokoh di
sirah Nabi Muhammad SAW iaitu Abdul Rahman bin Auf.
Abdul Rahman bin Auf bin Abdul Auf bin Abd Haris atau
lebih dikenali dengan nama panggilan beliau iaitu Abu Muhammad (Zakaria, 2011) . Sebelum beliau
memeluk agama islam melalui dakwah Abu Bakar As-Siddiq, nama sebenar beliau
ialah Abdul Kaabah. Abdul Rahman dilahirkan pada 44 tahun sebelum hijrah (580
Masihi) di Mekah dan wafat pada 32 Hijrah (654 Masihi), ketika berusia 74 tahun
(Harakah Daily, 2014) . Beliau adalah dari
keturunan bangsa Bani Zuhrah, Arab dan merupakan seorang yang sangat beruntung
kerana menerima pendidikan secara langsung daripada Nabi Muhammad SAW di rumah
Al-Arqam (Zakaria, 2011) .
Abdul Rahman mempelajari kemahiran berniaga secara langsung
daripada keluarga dan kaumnya yang sudah sebati dalam bidang perniagaan (Zakaria, 2011) . Faktor itu juga
membantu beliau dalam memiliki ramai kenalan daripada golongan usahawan
perniagaan seperti Abu Bakar As-Siddiq yang juga membantu beliau dalam
mengenali dan akhirnya memeluk agama suci Islam (Harakah Daily, 2014) . Beliau pernah
menjadi usahawan dengan menjalankan aktiviti-aktiviti perdagangan, jualan borong
dan import eksport. Selain itu, beliau juga pernah mengetuai tentera Islam
dalam perjalanan dakwah ke Jumatul Jandal, kawasan yang didiami oleh orang
Nasrani (Harakah Daily, 2014) . Misi dakwah beliau berjaya
mengajak kaum Nasrani memeluk agama Islam. Kejayaan Abdul Rahman dalam bidang
perniagaan dan keusahawanan menjadikan beliau berada di tahap salah seorang jutawan
Madinah (Harakah Daily, 2014) .
Jujur dan amanah ketika berniaga, bertakwa dan ikhlas dalam
bekerja, berani, adil dan berintegriti, merupakan sifat-sifat peribadi Abdul
Rahman bin Auf yang mendorong beliau menjadi seorang jutawan perniagaan yang
berjaya dengan berlandaskan ilmu dan ajaran ilmu perniagaan di dalam Islam.
Disebabkan
kejayaan beliau dalam bidang usahawan, sumbangan beliau terhadap Islam pada
suatu ketika itu adalah amat besar. Seperti yang diriwayatkan oleh Al-Zahabi,
Abdul Rahman pernah bersedekah separuh daripada hartanya iaitu sebanyak 4000
dinar di zaman Rasulullah saw sehingga orang-orang Munafiqin menuduhnya sebagai
tersangat riak (Zakaria, 2011) . Namun, Rasulullah
dan Allah SWT lebih mengetahui niat sebenar beliau pada ketika itu dan
sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui. Menurut Al-Zuhri pula, Abdul Rahman bin
Auf juga pernah menanggung 500 ekor kuda untuk jihad di jalan Allah seterusnya
500 ekor unta barangan untuk tujuan yang sama (Zakaria, 2011) . Abdul Rahman bin
Auf juga pernah suatu hari menjual sebidang tanah miliknya dengan harga 40,000
dinar lalu diagihkan kepada ahli keluarganya daripada keturunan Bani Zahrah,
isteri-isteri Nabi Muhammad SAW dan juga orang-orang fakir di kalangan muslimin.
Sebelum kewafatan beliau, Abdul Rahman telah mewasiatkan agar hartanya diagihkan
50,000 dinar (RM31.6 juta) di jalan Allah (Harakah Daily, 2014) .
Walaupun, beliau dikatakan sangat kaya
pada ketika itu, tetapi beliau bersikap tegas dengan diri beliau sendiri iaitu ketika
bermuamalah, beliau tidak menggunakan amalan riba dan amalan-amalan lain yang
tidak dibenarkan syarak. Strategi pertama yang digunakan oleh Abdul Rahman Bin
Auf di dalam perniagaan beliau adalah dengan menjual unta pada harga kos, bermakna
beliau langsung tiada untung. Apabila ditanya tentang strategi yang dikata
ramai adalah merugikan ini, beliau dengan bijak mengatakan bahawa, “Keuntungan tidak
diambil dari hasil penjualan unta. Unta dijual pada harga kos. Tetapi,
keuntungan diambil dari menjual “tali pengikat unta” (Zakaria, 2011) . Dari situlah datangnya
keuntungan beliau berniaga. Tali-tali yang dijual adalah cantik dan bermacam-macam
warna. Jarang orang lain yang berniaga unta dapat menandingi kelebihan beliau berniaga.
Hasilnya, semua yang ingin membeli unta akan pergi ke Abdul Rahman bin Auf.
Ramai peniaga-peniaga terutamanya kedai-kedai
borong yang menjual pada harga rendah bagi barangan yang biasa dibeli pengguna,
namun secara tersembunyi menaikkan harga bagi sesetengah barangan mereka.
Pembeli yang sudah terbiasa membeli barangan itu pasti tidak akan sedar bahawa sesetengah
barangan mahal harganya daripada biasa, namun tetap berbelanja dengan alasan
malas untuk pergi ke kedai lain (Harakah Daily, 2014) . Strategi seperti
Abdul Rahman bin Auf ini jarang sekali dilakukan oleh para peniaga. Tidak ramai
yang berani mengambil risiko ini kerana jika tersilap langkah akan
mengakibatkan kerugian besar. Oleh itu, dapat kita lihat ketegasan Abdul Rahman
Bin Auf dalam mengekalkan harga penjualan untanya pada harga kos walaupun hakikatnya
pada ketika itu beliau mampu meniru peniaga-peniaga lain dalam meninggikan harga
jualan (Zakaria, 2011) .
Strategi
seterusnya adalah beliau sentiasa bersyukur walaupun untung sedikit (Harakah Daily, 2014) . Menurut Abdul
Rahman Bin Auf, “Aku tidak pernah menolak
keuntungan walaupun sedikit” (Zakaria, 2011) . Prinsip ini yang
sudah semakin lupus didalam diri ahli-ahli perniagaan zaman kini. Kita dapat
mempelajari bahawa jangan sesekali mengambil mudah soal keuntungan yang bakal diambil
dari pembeli dan jangan pula mengambil mudah soal halal dan haram dalam perniagaan.
Sebagai contoh, sekiranya kita mempunyai kos tanggungan seperti kos penghantaran,
kita harus bijak mengira kos supaya keuntungan dapat ditampung walaupun kos penghantaran
produk biasanya tidaklah seberapa. Dari segi halal haramnya, jangan pula ada unsur-unsur
riba dalam menguruskan perniagaan. Jelas kelihatan ketegasan Abdul Rahman bin
Auf dalam bermuamalat iaitu dalam memastikan perniagaan yang dijalankannya itu tiada
unsur-unsur yang diharamkan dalam Islam dan memastikan mendapat keredaan-Nya.
Strategi ketiga pula ialah jangan menyiksa
pelanggan (Harakah Daily, 2014) . Sekiranya ada permintaan,
beliau akan sedaya upaya mendapatkan barangan yang diminta oleh pelanggan.
Strategi ini boleh diaplikasikan dalam perniagaan yang dijalankan. Ada
segelintir usahawan yang bersikap malas dan mengambil mudah perkara ini. Sekiranya
pelanggan bertanyakan tentang sesuatu barangan, peniaga hanya membiarkan pelanggan
berlalu pergi dengan menyatakan, “Barang yang diingini tidak dijual disini”. Peniaga
yang bijak tidak akan mudah melepaskan pelanggan seperti ini, sebaliknya akan berusaha
sedaya upaya mendapatkan bekalan barangan yang diminta dari jaringan rakan-rakan
perniagaannya yang lain. Ketegasan beliau dapat dilihat dalam memastikan pelanggan
berpuas hati dengan layanan beliau.
Strategi yang keempat ialah mengamalkan
erti hidup adalah memberi (Harakah Daily, 2014) . Untuk Perang Tabuk,
Abdul Rahman menderma lebih daripada RM25 juta (200 dinar, 500 ekor kuda dan
1500 ekor unta). Kekayaannya langsung tidak berkurangan, bahkan Allah melipat gandakan
lagi harta kekayaannya. Jika ada yang bertanya tentang rahsia bisnesnya, Abdul
Rahman bin Auf akan menjawab, “Aku tidak
menjual barang-barang yang rosak. Aku merasa cukup dengan untung yang sedikit tetapi
diberkati oleh Allah” (Zakaria, 2011) . Berbisnes di
dunia, untung sampai ke akhirat. Beliau tegas terhadap diri beliau sendiri bahawa
kekayaan yang dimiliki oleh beliau adalah daripada Allah SWT dan sewajarnya beliau
menginfakkan sebahagiannya di jalan Allah. Beliau boleh memilih untuk bersenang-lenang
dengan kekayaan itu tetapi beliau memilih untuk bersikap tawaduk dan bersyukur dengan
apa yang dimiliki (Zakaria, 2011) .
No comments:
Post a Comment